onsdag 3 oktober 2007

Fisksoppa

Fisksoppan (Paprikasoppa med torskfile lr utan fisk)
För 4 personer

1block torskfile
1 purjolök
2-3 potatisar
3 paprikor i olika färger
2 vitlöksklyftor
6 dl mjölk
2 dl lätt creme fraiche (paprika o chili har jag haft)
1 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 msk tomatpure
1 tsk timjansalt o peppar efter behag.

Gör så här:
1/ om du har fisk i så tina den lite, så man kan skära bitar.
2/ Ansa o skär purjon i slantar. Skala o tärna potatisen. Skala o finhacka vitlöken. Kärna ur o skär paprikorna i mindre bitar.
3/ Fräs purjolök, potatis och vitlök i lite matfett några minuter. Tillsätt paprikan och låt fräsa med en stund.
4/ Tillsätt mjölk, creme fraiche, vatten, fiskbuljong, tomatpure och timjan. Låt allt små puttra ca 15 min lr längre.
5/ Lägg i fisken i soppan och låt puttra i ytterligare 3-5 min. Smaka av.
Ta gärna lite riven parmesanost och färsk timjan till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir mycket soppa, tar man i lite mer potatis som jag gjorde när ni var hemma så räcker det gott o väl till 6 personer.
Ps receptet hittade jag i "Hemmets Journal" Ds
pöss

mumsfillibaba sa...

Antar att det var denna soppan som Henrik stoltserade med till lunch idag!?